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Whistleblower Protection Act

The Whistleblower Protection Act came into force in July 2023 and attracted a lot of attention in the media. It implements an EU directive and aims to improve the protection of whistleblowers in companies.  This means that if people report information about wrongdoing in the course of their professional activities in a company, they should be protected from reprisals in a special way. Employees must not be disadvantaged in any way as a result of reporting a grievance.

Companies that violate the provisions of the Whistleblower Protection Act face high fines of up to 50,000 euros.

Specifically, the grievances include violations of criminal laws and administrative offenses that serve to protect life, limb, health or the rights of employees or their representative bodies. They also include breaches of EU law or breaches by civil servants of their duty to comply with the constitution.

The Whistleblower Protection Act obliges companies with 50 or more employees to set up so-called reporting offices. Our team of experienced lawyers will be happy to advise you on setting up a reporting office in your company and the corresponding reporting channels.

In the event that a report has been submitted, our competent team will advise you on how to deal with this report internally and externally, whether authorities need to be informed, etc.  

Let our lawyers advise you on the existing corporate obligations under the Whistleblower Protection Act. We will be happy to work closely with you to set up the relevant reporting offices.

Bei Verstoß gegen die Regelungen des Hinweisgeberschutzgesetzes drohen Unternehmen hohe Bußgelder in Höhe von bis zu 50.000 Euro.

Konkret geht es bei den Missständen etwa um Verstöße gegen Strafgesetze und Ordnungswidrigkeiten, die dem Schutz von Leib, Leben, Gesundheit oder dem Schutz der Rechte von Beschäftigten oder ihrer Vertretungsorgane dienen. Zudem sind auch Verstöße gegen EU-Recht oder Verstöße Beamter gegen ihre Pflicht zur Verfassungstreue umfasst.

Das Hinweisgeberschutzgesetz verpflichtet Unternehmen ab einer Größe von 50 Beschäftigten zur Einrichtung sog. Meldestellen. Unser Team aus erfahrenen Rechtsanwälten berät Sie gerne bei der Einrichtung einer Meldestelle in ihrem Unternehmen und entsprechender Meldekanäle.

Für den Fall, dass eine Meldung abgegeben wurde, berät Sie unser kompetentes Team hinsichtlich der Frage, wie intern und extern mit dieser Meldung umzugehen ist, ob Behörden zu informieren sind, etc.  

Lassen Sie sich von unseren Rechtsanwälten zu den bestehenden unternehmerischen Pflichten aus dem Hinweisgeberschutzgesetz beraten. Gerne begleiten wir Sie in enger Zusammenarbeit bei der Einrichtung entsprechender Meldestellen.